In de middeleeuwen kreeg het lijden van
Christus
steeds meer aandacht,
in de tijd van de late
gotiek
ontstonden allerlei verwijzingen ernaar.
Het
crucifix
toonde een steeds bloederiger afbeelding.
Maria als de Moeder van Smarten, de beeldengroep van
de Graflegging,
het '
Heilig Graf'
en ook de
'passiezuil' passen in deze ontwikkeling. Van dergelijke
zuilen
zijn maar heel weinig voorbeelden bewaard gebleven. Het gaat om een
zuil,
in of bij de
kerk
geplaatst, die de
geselzuil in het paleis van Pilatus voorstelt. Hieraan zijn de
lijdenswerktuigen gehangen: de gesel, de doornenkroon, de zweetdoek van
Veronica, de lans en de spons.
Op de zuil zit de
haan
die voor
Petrus
driemaal kraaide.
Aan de voet van de zuil zit
'
Christus op de koude steen'.
Het geheel kan van
hout
zijn, zoals in de
Dom van Braunschweig,
of van
natuursteen,
zoals de niet zo originele versie bij de
kerk van Billerbeck.
Tekst: Jean Penders, 02-2006. Bronnen: zie literatuurlijst. Afbeelding: Jean Penders