De
roos
is een geliefd motief in de
beeldende kunst.
Soms is de bloem
liefdevol bestudeerd en weergegeven. Meestal is het
ornament
een geabstraheerde vorm,
waarmee welhaast alle
bloemen
bedoeld zouden kunnen zijn. Zo erg is het niet altijd,
maar bij het bestuderen van een rozet moet men toch
niet al snel aan zijn biologische kennis gaan twijfelen.
Het
rozetanker
is hiervan een voorbeeld.
Als het gietijzeren
plaatje maar min of meer rond is en enkele blaadjes toont,
dan is het al voldoende.
De rozet is van alle tijden, alle stijlperioden hebben het motief gebruikt.
Soms is het roosje heel klein, bijvoorbeeld op de geschulpte rand van een
peerkraalsleutelstuk
of in de
toten
van de
vierpassen
van een opgeklampte
deur.
Het aanbrengen van die bloempjes heet dan
'
roseren'.
Een onherkenbaar ver van de echte roos afgedwaalde 'uitbeelding' van deze bloem is het ernaar genoemde
roosvenster.
Tekst: Jean Penders, 06-2005. Bronnen: zie literatuurlijst. Foto: Jean Penders